2009/01/31

Min dag och en massa funderingar

Jag måste säga att jag känner mig jätteduktig när det går såhär bra som det gjort de senaste dagarn:-). Allt har flötit på bra och jag har inte stött på några bekymmer. Motionen har varit lite si och sådär med men den kommer, det vet jag.
Min dag
9.00 2 ägg, 1 rågmacka m. ost & lite rödbetsallad, kaffe m. mjölk
11.00 Kaffe m. mjölk
12.30 Resterna från korvgrytan
16.30 2 skivor köttfärslimpa, 1 potatis, lite sås, kokta grönsaker, 1 msk lingon
20.00 1 banan
  • 55 min promenad i lite raskare än normalt med barnvagn
  • Lång skön bastu

Rickard ska prova "min" metod också nu. Han har gi:at ett tag men inte lyckats gå ner. Blir mycket låttare att planera mat när man äter samma mat. Hoppas det är effektivt även på honom. Men det borde det vara eftersom det "bara " är att:

  • Äta mindre portioner
  • Mer frukt och grönt
  • Ingen cola zero eller annan läsk. Har varit ok med ett glas på helgen
  • Självklart inget godis, chips och annat snacks
  • Promenader varje dag. Har tyvärr inte ännu fungerat för mig.

Allt är igentligen sunt förnuft som gäller. Jag förbjuder mig inte att äta något men jag måste lära mig att göra det vid rätt tillfällen. Men jag undviker ändå självklara onyttigheter som godis och chips. Jag kan inte sluta äta dessa när jag väl börjar. Nu har jag lovat mig själv att inte äta sådana saker fram tills vi åker den 19/2. På resan ska jag unna mig lite onyttigheter om jag vill ha men även då i måttlig mängd.

Jag låter så klok. Frågan är ju varför jag inte provat detta innan. Jag har funderat på det i säkert flera år men sen kommer alla nya metoder som tidningarna skriver om och så hoppar man på dom istället när dom lovar "tappa 2 kg i veckan". Men nu känns det verkligt. Att jag skulle mycket väl kunna tänka mig att leva på detta sättet. Det känns sunt helt enkelt. Och jag vill verkligen hålla mig till detta. Tänk att jag behövde hitta en annan, tack Mazarin, som har lyckat med detta innan jag äntligen vågade prova. Låter ganska konstigt att jag inte vågat prova innan men det har återigen varit alla lockorop från media med alla metoder som känts som bättre alternativ eftersom dom lovat så mycket viktförlust på kort tid. Men som jag sagt tidigare så har jag änligen kommit fram till det själv att jag måste ge det tid. Jag har så mycket och gå ner och kämpar jag med det i 2 år så kan jag stanna på rätt vikt istället för att gå ner allt på kanske 6 månader och sedan rusa upp igen plus lite till. Nopp det är slut på mirakelkurer för min del. Nu ska jag klara av detta och jag ska må bra och leva ett sunt och långt liv:-)

1 kommentar:

  1. Roligt att jag kan inspirera till ett hälsosammare liv! Du kommer klara det här och du kommer att må så bra!

    SvaraRadera