2009/01/03

Nu är det nog

Jag är trött på att vara jag just nu. Trött på att vara tjock. Jag avskyr det ordet men ikväll kommer jag troligtvis använda många ord som jag inte tycker om. Satt i bastun och funderade lite varför det blivit som det blivit. Väller på många håll och kanter och valkarna bara blir större och större. Är lite rädd att jag behöver hjälp med mitt sockersug. Är alltid sugen på någor sött även om jag inte vill äta godis. Låter kanske lite konstigt men så är det. Jag både smygköper och smygäter godis för att stilla sockersuget. Fan jag låter hur sjuk som helst när man läser det. Men så ser tyvärr det krassa verkligheten ut för frun:-(.
Jag kommer att skriva ner allt onyttigt jag äter och jag kommer troligtvis att skämmas en hel del. Jag ska på hälsoundersökning om några veckor och då måste jag nog ta upp detta med mitt sug. Vet att det finns medicin som kan hjälpa och måste fråga om detta.
Jag vet att jag har försökt många gånger innan och inte lyckats. Jag vet att jag har för bråttom, att jag helst vill tappa 40 kg på några veckor och när det sen inte går tillräckligt fort tappar jag lusten. Måste inse att det måste ta tid. Och ge det den tid som behövs.
Jag behöver realistiska mål. Även där har jag för stora krav att det ska gå så fort. Jag har så pass mycket att gå ner så det kommer att bli många delmål.
Jag måste inse att vågen inte ska följas slavistk utan att måttband även ska användas. Vet inte hur jag ska göra för jag blir så fixerad vid just vågen. Väga mig kanske varannan vecka och inget emellan.
Då återstår bara det största problemet då, förutom sockersuget. Hur ska jag gå tillväga. Har inte kommit på vad som passa just mig. Har provat gi och lyckas gå ner 20kg tidigare. Provat någon gång efter och då har det inte gått. Annars tror jag på detta med att hålla blodsockret i styr. Tallriksmodellen vet jag inte så mycket om men det låter samtidigt som en ganska sund väg att gå, att man får in allt på en gång.
Kommer iaf att börja men kickstart med nutrilett eller dyl. några dagar först för att känna att jag kan, att det händer något.
Måste börja röra på mig igen. Tycker om att promenera och det är det jag får börja med. Avskyr att gå ute när det är kallt. Nu har vi det ändå så bra att vi har löpband på jobbet så igentligen finns det ingen ursäkt för det. Jag kan gå även vintertid.
Ja, vad har jag nu kommit fram till i mitt långa peppningstal;-).
  • Min resa måste få ta tid. Och jag måste acceptera det.
  • Måste ha många och realistiska mål
  • Måste till att börja med få bukt på mitt sockersug

Då är det väl bara att börja. Måste tänka ordentligt på mina mål och sen skriva ner dom. Skäms för mycket för att skriva ut mått och vikt så än så länge får jag skriva - totalt.

Stötta och hjälp mig gärna med många uppmuntrande ord. Kram

4 kommentarer:

  1. Hejsan.. Jo jag vet hur det är att vara tjock.. Jag gick upp en massa av att sluta röka och att jag var helt sjukskriven i fyra månader med en fot i paket och kryckor.. Men jag ska fan klara av att gå ner.. Klarade jag att sluta röka som jag verkligen gillade att göra, så måste jag klara detta.. Så fram med det envisa och vi kämpar på.. Vi klarar det..

    SvaraRadera
  2. Ja visst ska vi klara det:-). Alltid lättare när man kan stötta och hjälpas åt. Jag finns här om du behöver ventilera:-)

    SvaraRadera
  3. Jag behöver också gå ner.... Jag är en jätteduktig jojobantare. Det värsta för kroppen. Ner 10 upp 12 ner 5 upp 4 osv.
    Har nog testa alla "metoder" så jag ska bara försöka hålla igen med maten och röra på mig denna gången

    Du... visst klarar vi det:-)

    SvaraRadera